|
Art crític i conflictes socials
Vivim un moment en què,
amb la justificació dun suposat antiidealisme i de la desaparició
del Subjecte, nocions com les desfera pública, espai crític
o antagonisme de classe tendeixen a desaparèixer i, encara més,
a considerar-se innecessàries. Avui presenciem laparició
de múltiples subjectivitats polítiques (ètnica, gai,
ecològica, feminista, religiosa...). En la majoria dels casos,
però, aquest multiculturalisme celebra més aviat la diversitat
destils i diferències essencialment sustentadores dun
U subterrani, en el qual soblitera la productiva diferència
radical i antagònica. La veritat, per a aquests múltiples
sexes, és lUnisex, la supressió de la diferència
envers un tot que és el contenidor de la multitud. Aquesta supressió
es sustenta, sens dubte, en lexclusió de lespai públic:
el lloc comú en el qual les identitats plurals poden confluir i
actuar com a antagonistes i que constitueix la base de tot projecte democràtic.
En làmbit polític, el multiculturalisme no deixa de
ser un dels aspectes dominants de la ideologia del capital en una economia
globalitzada, servint per a amagar diferències més que per
a revelar-les. Així, per exemple, hem assistit recentment a una
successió dexposicions i manifestacions artístiques
en què sens presentava el "nou" art xinès.
Mostres com The New Chinese Art (San Francisco, MOMA, 1999) i, sobretot,
la 47 edició de la Biennal de Venècia van ser ben significatives.
Mitjançant una massiva inclusió dartistes dorigen
xinès en la secció oficial, la Biennal es feia ressò
dels processos dintegració i homogeneïtzació
econòmica, financera, comercial i tècnica. És ben
cert que, en exposicions com aquesta, les diferències entre Occident
i la Xina desapareixen o queden, com a màxim, reduïdes a mers
caràcters formals. I samaguen problemes reals com, per exemple,
el fet que, en un món de transnacionals, la Xina sestà
convertint en lencarregada de la reposició de la classe treballadora
dOccident, o que en el món occidental el treball manual sarriba
a considerar una autèntica obscenitat.
Com comentava fa alguns anys Julia Kristeva, es parla molt del retorn
del feixisme, de lintegrisme religiós, dels nacionalismes.
Aquests fenòmens, però, no són més que malalties
brutals i arcaiques, brots passatgers esperem, de les nostres
societats que la democràcia ha dacabar neutralitzant. Lautèntic
perill prové dun sistema que tendeix a esquematitzar la singularitat
encara que sigui duna manera tan perversa com la que teoritzen
i proclamen certs defensors del multiculturalisme i a privar els
individus de la seva especificitat psíquica. En la societat actual
allò que té dexcepcional lésser humà
corre el risc de ser banalitzat. Avui, tothom sembla acomodar-se a una
jerarquia estandarditzada de la imatge que sespera de cada persona...
Simultàniament, els individus assumeixen cada cop menys les seves
pròpies responsabilitats. La finalitat de la cultura resulta avui
molt problemàtica. La cultura com a rebel·lió crítica
nascuda en la Grècia antiga, la cultura com a element alliberador,
corre el risc de desaparèixer mentre es transforma cada cop més
en un producte a punt per a ser consumit.
En aquest context i precisament des del moment en què la
nova societat de lespectacle va començar a adquirir carta
de naturalesa es va produir la reacció de grups dintel·lectuals
i artistes que, després de la Segona Guerra Mundial, van considerar
imprescindible el retorn a una cultura de la rebel·lió que
permetés conservar la nostra realitat psíquica i conrear
la memòria i la subjectivitat. Aquest seria, especialment, el cas
de Guy Debord i la resta de membres de la Internacional Situacionista,
els quals, des de final dels anys cinquanta, van elaborar estratègies
dacció en què es replantejava el paper de lartista,
de la seva activitat i de la seva relació amb lespectador
en el context de la nova societat. Ens trobàvem davant la lògica
evident que, fatalment, tot acte de rebel·lió, al menys
tal com havia estat concebut per la modernitat, acaba sent assimilat pel
sistema que el fa possible. La seva influència en molts artistes
posteriors, com Gordon Matta-Clark o, fins i tot, figures o grups de la
cultura popular, com Malcolm McLaren o els Sex Pistols, ha estat evident.
La importància que determinades pràctiques cinematogràfiques
van tenir en les estratègies dels situacionistes també ha
estat especialment important per a entendre les obres dartistes
actuals que utilitzen lactivitat cinematogràfica duna
manera incompatible amb leconomia de lespectacle.
La majoria dartistes inclosos en aquesta mostra són conscients
dels riscs que suposa actuar en la cultura i, alhora, oposar-se a aquesta
mateixa cultura i, fins i tot, a tota la cultura entesa com una entitat
separada de la realitat del món. Un dels aspectes que tracten de
dilucidar és com enfrontar-se individualment a allò que
avui sembla la forçosa assimilació institucional de lart.
Seguint Duchamp, artistes com Marcel Broodthaers als setanta, o Philippe
Thomas, als vuitanta i noranta, van trobar la solució transformant
les seves exposicions en décors, o fent que les seves obres (en
el cas de Thomas) fossin signades pels mateixos col·leccionistes.
Daquesta manera anticipaven, i en certa manera prevenien, el destí
final de lobjecte artístic quan és assimilat pel sistema
artístic: és a dir, la seva conservació, literalment
sacralitzat, en un contenidor que permet els desplaçaments en el
temps i lespai, la multiplicitat de la propietat i latribució
de significat.
Basats encara en un esperit idealista i romàntic, molts dels postulats
de la modernitat configuraven un lloc ideal i utòpic, així
com un llenguatge suposadament natural i espontani. Aquest lloc utòpic
assoleix la seva encarnació perfecta en el museu, en el qual un
nombre indeterminat dartefactes és agrupat dacord amb
una lògica interna que tendeix a esvair tota diversitat històrica
o geogràfica. Lart al museu es converteix així en
una categoria ontològica no creada per homes en circumstàncies
històriques determinades, sinó per la noció de lHome
universal i ahistòric. En conseqüència, sha tendit
a considerar la història com una cosa única i coherent,
escrita amb noms propis, i adscrita a una evolució formal que ara
sembla trencada per una mena declecticisme global, que, com dèiem,
no fa sinó reemplaçar una idea de subjecte amb una altra.
Daquesta manera, no és destranyar que encara existeixin
moviments i projectes artístics marginats, i clarament desfigurats,
en la nostra història recent. Així, el paper que van tenir
als EUA grups com Art Workers Coalition, Women Artists and Revolution,
o esdeveniments com lArtists Protest Tower el 1966, Angry
Arts (1967), o lexposició Information (1970), han estat silenciats.
De la mateixa manera, una de les percepcions més significativament
errònies en relació amb els principis de les noves actituds
crítiques en el món de lart en lèpoca
contemporània ha consistit a reconèixer la importància
del minimalisme únicament com a versió última en
la historia de labstracció, la culminació de "lart
per lart". Tanmateix, com a invitació a lactivisme
i a un art de caràcter polític i "realista", el
dispositiu minimalista (especialment pel que fa al món de la dansa
i la música) pressuposa un trencament amb lespai idealista
de lescultura tradicional, i introdueix en lobra dart
la qüestió de la percepció de lespai de la realitat
social, així com estratègies antiretòriques i antiexpressives,
no jeràrquiques. Esquemàticament, levolució
dun cert formalisme envers lactivisme social es pot veure
molt clarament en artistes com Yvonne Rainer, Hans Haacke, Carl Andre
o Adrian Piper. A partir dun determinat moment, les obres daquests
artistes reformulen la relació tradicional entre objecte i espectador.
Els resultats són oberts i garanteixen a lespectador un important
grau dinteracció i control sobre lexperiència
artística, sense precedents fins aquell moment. Es tracta de presències
literals que posen en qüestió la capacitat dels objectes per
a transcendir el món real i traslladar-lo a làmbit
de lart. Entre lespectador i lobjecte sestableix
una interrelació "teatral", un teatre que potser comporta
precisament la representació de la negació del mateix art,
i suposa, també, una aproximació crítica a com són
les coses en el món prèviament ordenat. És una experiència
absolutament dependent de percepcions literals, totalment incompatibles
amb la pintura i escultura modernistes, idealitzades i harmòniques.
Manuel J. Borja-Villel
|
|