¿Cuantas daciones en pago y/o condonaciones de la deuda se podrian pagar con #TarjetaEnNegro? ¿Y cuantas vidas? Q lo devuelvan y a la carcel. afectadosxlahipoteca @LA_PAH //// Hay vidas en juego cada día, necesitamos #ILPAH y lucharemos hasta conseguirlo #YoSoyCarmen @pahvallekas //// Gente que se organiza para defender derechos fundamentales y para que nadie se quede en la calle, al servicio del interés general-->La@PAH_Trs - //// La@pah_trs es una referencia para la #MocionPAH y de que "si se puede". #OrientacionesPAH //// Mañana otro desahucio. Otra vez volveremos a la calle xa pararlo. Otra vez la ciudadania x delante de las instituciones @LA_PAH //// Estamos en Servicios Sociales exigiendo que el @ajterrassa proteja el derecho a la vivienda de 1 familia de 5 personas #terrassa //// Sin luz, sin gas, sin agua, sin techo y SIN MIEDO #DerechosCortados /// @LluisaMA @ajterrassa @jordi_ballart es de una bajeza descomunal practicar Desahucios nocturnos @LA_PAH_Trs //// Buenas noches, porque hoy, una familia que estaría en la calle, al final no lo estara @LluisaMA @ajterrassa @sradachaco34 //// ¿Eres la ciudadania organizada o de las que protege a ladrones y estafadores? //// #PAHvsBANKIA -

Artista

Grup de Treball

Data i lloc de naixement:
BANYOLES, Espanya — 1972
Data i lloc de defunció:
VENèCIA, Itàlia — 1976

biografía

El Grup de Treball va ser un col·lectiu d’artistes i intel·lectuals que va desenvolupar un art conceptual fortament implicat en la lluita antifranquista. Actiu des de 1973, es va dissoldre el 1977, tot i que la seva última obra és de 1975. Si bé la primera intervenció pública del Grup va ser a la Secció d’Art de la 5a Universitat Catalana d’Estiu de Prada de Conflent (1973), una part dels artistes ja havia coincidit a les mostres d’art de Granollers (1971 i 1972), a l’exposició Formes al carrer de la Galeria Aquitània de Barcelona (1971), a l’experiència 1219m3 de Vilanova de la Roca (1972), a Informació d’Art Concepte 1973 a Banyoles o en el polèmic debat suscitat arran del text d’Antoni Tàpies «La creació: Art conceptual aquí» a les pàgines de La Vanguardia l’any 1973. El Grup de Treball va presentar la seva darrera obra a la 9a Biennal de París del 1975 i a la 37a Biennal de Venècia l’any següent. La seva pràctica crítica va generar accions com resseguir la cotització d’artistes participants a la Documenta de Kassel, elaborar cartells clandestins en solidaritat amb el moviment obrer, inserir anuncis a la secció de demandes dels diaris com si es tractés d’una obra d’art o documentar la premsa clandestina als Països Catalans. La relació de participants i el seu grau de cohesió van ser molt heterogenis. Eren Francesc Abad, Jordi Benito, Jaume Carbó, Maria Costa, Alícia Fingerhut, Xavier Franquesa, Carles Hac Mor, Imma Julián, Antoni Mercader, Antoni Munné, Muntadas, Josep Parera, Santi Pau, Pere Portabella, Àngels Ribé, Manuel Rovira, Enric Sales, Carles Santos, Dorothée Selz i Francesc Torres.

Allunyat dels canals habituals de distribució de les obres d’art, el seu model operacional havia de ser diferent. Tot i que com a col·lectiu va produir poca obra visual, va generar múltiples textos i comunicats. En les seves intervencions, va utilitzar tots els mitjans possibles per dur a terme una tasca informativa i de documentació gens corrent en les tipologies artístiques de l’època. Així, sempre que va ser possible, va utilitzar la premsa escrita per donar a conèixer els seus comunicats i va organitzar centres d’informació a les exposicions. Destaca el seu conceptualisme, l’autoria col·lectiva, la desmaterialització de l’obra d’art, la crítica als circuïts habituals de distribució de l’art, la interrogació sobre la mateixa condició artística i, per descomptat, la lluita contra la repressió política.

El Grup de Treball va presentar obres i documents a la Llotja del Tint de Banyoles (1973), el Col·legi d’Arquitectes de Barcelona (1973 i 1975) i el Col·legi d’Aparelladors de Barcelona (1973-1974), la Universitat Catalana d’Estiu de Prada de Conflent (1973), l’Institut Alemany de Barcelona (1973 i 1974), la Llibreria de la Rambla de Tarragona (1973), l’Institut Industrial de Terrassa (1973),el Foment de les Arts Decoratives (FAD) de Barcelona (1974), la Galeria Adrià de Barcelona (1975) i la Clau de Granollers (1975). A l’Estat espanyol, va participar a l’Institut Alemany de Madrid (1974), i en el context internacional va presentar obra a la seu del Comité d’Information et de Solidarité avec l’Espagne de París (1974), la Galerie des Locataires de Nova York (1974), la 9a Biennal de París (1975) i la 37a Biennal de Venècia (1976). Després de la seva dissolució, els seus treballs s’han exposat al Palacio de Velázquez del Retiro de Madrid (1980), el Centre d’Art Santa Mònica de Barcelona (1992), el Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (MNCARS) de Madrid (2005 i 2009) i la Moderna Galerija de Ljubljana (2011), entre d’altres. El MACBA en va presentar una exposició retrospectiva el 1999. Les obres del Grup de Treball es troben a la Fundació Rafael Tous d’Art Contemporani, el MNCARS de Madrid i la Collecció MACBA, que des del 2008 acull quasi la totalitat de l’obra documentada d’aquest grup.

Obras

  • Añadir a Recorrido

    Inicia sesión

    Para comentar y crear Recorridos hay que registrarse. ¿Aún no lo has hecho? Regístrate aquí

  • Compartir

    Por email

  • Comentar

    Inicia sesión

    Para comentar y crear Recorridos hay que registrarse. ¿Aún no lo has hecho? Regístrate aquí

Contenidos relacionados

Recorridos

Publicaciones

Exposiciones