17 de novembre de 2017

DIVENDRES 17 DE NOVEMBRE
Lloc: Auditori Meier
Per veure totes les sessions, fes clic aquí.

16.30 hPresentació Pablo Martínez, director del seminari i cap de Programes del MACBA

17.00 h Conferència Marina Garcés: Crítica i educació
Un dels tòpics més repetits és que l’educació ha de fomentar el pensament crític. I un dels temes més recurrents del pensament crític és la crítica de l’educació. En un moment de crisi política i civilitzatòria com el que estem vivint, tant a nivell local com a escala planetària, com podem abordar aquestes dues cares de la relació entre crítica i educació? Quins desplaçaments ens exigeix pensar avui la relació entre aquestes dues nocions?

Marina Garcés és filòsofa i professora a la Universitat de Saragossa. El seu treball se centra en l’àmbit de la política i el pensament crític, i en la necessitat d’articular una veu filosòfica capaç d’interpel·lar i comprometre.

18.00 h Conferència valeria flores: Activacions poètiques de la dissidència. Un hiat pedagògic per criar una llengua emancipadora
En quina llengua es diu i es fa el gest emancipatori en educació? Una travessa per l’activació poètica de la pedagogia en clau de rituals nòmades (viatges escripturals, desplaçaments geopolítics, subversió de jerarquies sexuals i funcions identitàries assignades) que permetin explorar les imatges d’un pensament pedagògic i un vocabulari educatiu proclius al desaprenentatge dels guions escolars preestablerts i els seus marcs de llegibilitat i legitimitat. Un hiat pedagògic com a esdeveniment de petites conspiracions sensibles, poètiques i polítiques des d’una pedagogia antinormativa/cuir gestada al sud decolonial per incidir en el muntatge col·lectiu d’una urgent imaginació radical.

valeria flores. Escriptora lesbiana feminista docent. Així es defineix valeria flores, professora de primària en escoles públiques de Neuquén (Patagònia argentina), per a qui l’aula és un espai de docència i també d’activisme polític.

19.00 hPausa

19.30 h Projecció i debat Pili Álvarez i Merche Álvarez Espariz: Piràmides, 2017, VE, 90 min. Producció: CA2M. Edició: Raúl Barreras. Post de so: Sergio Fernández
Durant quatre mesos, Pili Álvarez i Mercedes Álvarez Espariz van enregistrar les sessions de treball del col·lectiu d’artistes El Banquete amb dues classes de 6è de Primària. L’objectiu d’aquestes trobades era construir una cabana en un espai de l’escola on, fins llavors, els nens i nenes no havien tingut accés. Els artistes, convençuts de les possibilitats que proporciona el mètode assembleari, que van experimentar durant el 15M, van reprendre aquesta estratègia per organitzar la presa de decisions, intentant cedir responsabilitats als nens i nenes. L’aparició (o no) de l’autonomia entre nenes i nens inevitablement qüestionarà les estructures de poder existents en la institució escolar.
Aquest treball audiovisual interroga la capacitat del cinema per donar fe i participar de processos educatius i ramificar així les maneres en què es poden seguir, compartir i explorar pràctiques que operen a nivell relacional.

Pili Álvarez és educadora, artista i cineasta. Llicenciada en Belles Arts i amb formació en direcció de documentals a l’Escuela Internacional de Cine y TV (EICTV) de San Antonio de los Baños, Cuba. Actualment imparteix classes de cinematografia a diverses escoles de cinema i forma part de l’equip d’educació del CA2M.

Mercedes Álvarez Espáriz és educadora, investigadora i gestora cultural. Llicenciada en Comunicació Audiovisual, màster en Art Contemporani i amb formació en fotografia. Aquests últims anys ha dut a terme diverses investigacions d’acompanyament sobre processos artístics a les escoles per a institucions com el CA2M i el MNCARS.

Organitzat pel MACBA i l’AECID
AECID
Pirámides, 2017. Dirección Pili Álvarez y Mercedes Álvarez Espáriz

Programes públics
macba [at] macba [dot] cat
Tel: 93 481 33 68