Aquesta activitat es podrà seguir en streaming.

DIMECRES 20 DE SETEMBRE
16.30 h Wendelien van Oldenborgh. Artista que se serveix del format cinematogràfic com a metodologia de producció i com a llenguatge bàsic de diverses formes de presentació.
Resistència davant d’una imatge recurrent: Cinema Olanda
Cinema Olanda és el títol de la presentació de tres obres fílmiques de Wendelien van Oldenborgh al pavelló holandès de la Biennal de Venècia d’enguany. Partint conceptualment del pavelló de Gerrit Rietveld, que pretenia transmetre una imatge moderna dels Països Baixos, l’exposició reconsidera aquells aspectes que en transcendeixen el marc estètic i ideològic, tant al 1953, quan es va dissenyar, com avui dia. Dissenyat durant la reconstrucció de postguerra, quan l’arquitectura exercia un paper clau en la forja d’una nova imatge nacional, el pavelló projecta una imatge d’obertura i transparència. En entrar-hi, el visitant es troba amb la instal·lació arquitectònica in situ de Van Oldenborgh, que alberga i al mateix temps es fa ressò estèticament dels seus tres nous «films». Aquestes obres posen en evidència un relat alternatiu a l’autoimatge d’Holanda com un país tolerant, especialment la seva realitat pel que fa a un espai social, cultural i polític complex i en ràpida transformació.
A la presentació, Wendelien van Oldenborgh parlarà de com la inclusió de projeccions alternatives en un pavelló nacional intenta recuperar històries silenciades que tenen una presència fantasmagòrica –un acte de resistència davant la imatge dominant que es continua projectant–, i també de com l’acte mateix d’intervenir en l’imaginari ha estat objecte d’oposició per part de la premsa i els comentaristes nacionals.

17.30 h Silvia Maglioni & Graeme Thomson. Artistes i cineastes.
Dark Matter Cinema Tarot. Comitè Nocturn a Barcelona
(Lectura col·lectiva amb Silvia Maglioni & Graeme Thomson)
El Dark Matter Cinema Tarot (o Cinema tarot de la matèria fosca) constitueix, en paraules dels seus autors, «una tecnologia vernacla», una eina per explorar col·lectivament de quina manera les imatges poden obrir nous canals d’infrapercepció que connectin les indagacions amb diversos àmbits d’experiència personal, estètica, social i política, i s’acostin a la matèria fosca que plana damunt la imatge cinematogràfica.

En el DMCT, Silvia Maglioni & Graeme Thomson han substituït els arcans major i menor del tarot per una selecció de fotogrames de la història del cinema. Desvinculades del simbolisme del tarot clàssic, suspeses entre la contingència i la fatalitat, les cartes del DMCT reboten les preguntes que reben a través d’un procés de descripció especulativa i fabulació col·lectiva. Cada lectura comporta una configuració singular de gestos, situacions i relacions. Cada consulta del Tarot emplaça un Comitè Nocturn a buscar les narratives alternatives i les possibilitats esquizoanalítiques contingudes en les diverses constel·lacions de figures, formes i forces –i les seves repeticions parcials– resultants de cada tirada de cartes.

BIOGRAFIES
Wendelien van Oldenborgh
Van Oldenborg se serveix del format cinematogràfic com a metodologia de producció i com a llenguatge bàsic de diferents formes de presentació. Sovint recorre al rodatge públic, col·labora amb els participants en escenaris diversos per coproduir un guió i orientar l’obra cap al resultat final. Amb aquestes peces, que reflexionen sobre les estructures que ens configuren i ens oprimeixen, ha participat en diverses biennals internacionals i exposicions. Entre les seves mostres més recents destaquen As for the Future (DAAD Gallery, Berlín, 2017); Prologue: Squat/Anti-Squat (The Jerusalem Show, biennal palestina de Jerusalem Est, 2016); i From Left to Night (The Showroom, Londres, 2015). Van Oldenborgh ha exposat, entre d’altres llocs, a la RAW Material Company Dakar (Senegal), Tate Liverpool (Regne Unit), Muhka Antwerp (Bèlgica), Generali Foundation Vienna, així com a la 2a Biennal de Kochi-Muziris 2014, el pavelló danès a la Biennal de Venècia 2011, 4a Biennal de Moscou 2011, 29a Biennal de São Paulo 2010 i 11a Biennal d’Istanbul 2009. Aquest any ha participat, representant els Països Baixos, en el pavelló holandès de la 57a Biennal de Venècia 2017. Van Oldenborgh és membre de la Societat de les Arts d’Holanda i ha rebut el Dr. A.H. Heineken Prize for Art (2014).

Graeme Thomson & Silvia Maglioni
Artistes i cineastes. En la seva obra interroguen les ficcions i formes potencials que emergeixen de les ruïnes de la imatge en moviment. La seva pràctica inclou la creació de curtmetratges i llargmetratges, exposicions, instal·lacions sonores i videoinstal·lacions, performances, accions, programes de ràdio i llibres. La seva producció artística utilitza el cinema expandit per reactivar històries i arxius perduts o oblidats i impulsar noves modalitats de compromís col·lectiu amb el pensament contemporani. El cinema de Maglioni i Thomson inclou Wolkengestalt, Blind Data, Facs of Life, Through the Letterbox, In Search of UIQ i Disappear One. La seva obra s’ha presentat en festivals cinematogràfics internacionals, museus i espais d’art com FID-Marseille, Bafici, Jihlava, FIFVC-Beirut, Centre Pompidou, Anthology Film Archives, Tate Britain, Serralves, Redcat, Museu de Arte Moderna de Bahia, The Showroom, KHOJ, Castello di Rivoli, Institute of Modern Art Brisbane, Casco, CA2M i Van Abbe Museum. Com a artistes en residència a Les Laboratoires d’Aubervilliers, han portat a terme common infra/ctions, un projecte que estableix connexions entre infraformes i el desenvolupament de «tecnologies vernacles» i que ha donat lloc al Dark Matter Cinema Tarot i a la creació del Centre per al Desaprenentatge de la Llengua. Actualment preparen una nova pel·lícula, Common Birds.

Patrocinador:
Estrella Damm
Wendelien van Oldenborgh "Cinema Olanda" 2017, production still, photography Daria Scagliola
Programes públics
macba [at] macba [dot] cat
Tel: 93 481 33 68