al

Al llarg de la història, la pintura, la fotografia o el cinema posen de manifest el continu desplaçament d’objectes, subjectes i escenes derivat d’una violenta tendència colonitzadora de la imatge per imposar la seva centralitat. Només cal observar la complexa economia visual que sorgeix entre fons i figura i les dinàmiques de correspondència que s’hi estableixen per entreveure els poders ocults que dictaminen què es manté a la superfície i què es relega al fons; què tria l’enquadrament i què en queda fora. Com a conseqüència d’aquest desplaçament, la visualitat mostra una economia dialèctica entre el visible i l’invisible, entre «el que hi ha present» i el que queda latent i retorna de manera recurrent.

En la seva qualitat gairebé fantasmal, les imatges viatgen en el temps i de vegades queden en suspens fora d’una temporalitat donada. Les imatges recurrents superen la condició anestèsica a la qual intenta sotmetre-les el sistema de l’espectacle capitalista, i s’activen i ultrapassen qualsevol realitat entestada a esgotar-les. Són imatges actives i activadores, que s’agiten, viatgen, mouen i commouen alterant relats majoritàriament acceptats. Són imatges que tornen una vegada i una altra.

Aquestes jornades es concentren en pràctiques artístiques decidides a fer possible el retorn d’objectes, subjectes, escenes i paisatges que en el passat van ser desallotjats de la centralitat visual i que ara tornen al present amb una nova intencionalitat. Dispositius com el cinema, l’exposició, l’òpera o una tirada de cartes de tarot s’utilitzen com a recursos artístics que posen de manifest la desaparició i reaparició d’imatges i les conseqüències estètiques, polítiques i fenomenològiques que acompanyen aquestes operacions.

Les imatges recurrents són testimoni i testimoniatge d’una destitució en un temps passat, així com d’una restitució en el futur. Sobre el seu efecte en el present, cal preguntar-se: per què tornen ara, què és el que les fa tornar? Quines són les condicions materials d’aquest retorn?

Convidats: Roger Bernat y Roberto Fratini, Aurora Fernández Polanco, Rana Hamadeh, Teresa Lanceta, Silvia Maglioni i Graeme Thomson, Vincent Meessen i Wendelien van Oldenborgh.

Dirigides per Leire Vergara i Pablo Martínez

Patrocinador:
Estrella Damm
Postal de Barcelona. Anys 30-50. Zerkowitz. Imatge proposada per Teresa Lanceta i extreta de Todocolección

Programa

DIMARTS 19 DE SETEMBRE
Primera sessió

16 h Presentació a càrrec de Pablo Martínez, cap de Programes del MACBA, i Leire Vergara, comissària independent i directora de Bulegoa, oficina d’art i coneixement a Bilbao per al desenvolupament de la investigació artística.
16.30 hAurora Fernández Polanco. Professora titular al departament d’Història de l’Art Contemporani de la Universidad Complutense de Madrid.
17.30 hTeresa Lanceta. Artista i professora a l’Escola Massana de Barcelona. Desenvolupa el seu treball a través del teixit i l’escriptura.
8.30 h Pausa
19 h Silvia Maglioni & Graeme Thomson. Artistes i cineastes.

DIMECRES 20 DE SETEMBRE
Segona sessió

10.30 h Roger Bernat i Roberto Fratini. Roger Bernat és director de teatre i dramaturg. Se serveix del teatre com un laboratori per reflexionar sobre la col·lectivitat. Roberto Fratini és dramaturg, teòric de la dansa i docent a l’Institut del Teatre de Barcelona.
11.30 h Pausa
12 hRana Hamadeh. Artista visual i performer libanesa establerta a Holanda.
13 hVincent Meessen. Artista dedicat a «experimentar el document i documentar l’experiència» a través de diversos mitjans.
14 h Pausa / Dinar

Tercera sessió
16.30 hWendelien van Oldenborgh. Artista que se serveix del format cinematogràfic com a metodologia de producció i com a llenguatge bàsic de diverses formes de presentació.
17.30 hSilvia Maglioni & Graeme Thomson. Artistes i cineastes.

Programes públics
macba [at] macba [dot] cat
Tel: 93 481 33 68