Exposició

La bèstia i el sobirà

19 març al 30 ago. 2015

-

-

  • Fecha:
    16 oct. 2015 - 17 gen. 2016
    Lugar:
    Württembergischer Kunstverein (WKV) Stuttgart

Aquesta exposició explora com les pràctiques artístiques contemporànies qüestionen i desfan la definició occidental i metafísica de la sobirania política: com proposen noves maneres d’entendre la llibertat i l’emancipació que excedeixen el marc de l’autonomia individual, així com la forma moderna de l’Estat-nació.

L’exposició adopta el títol de l’últim seminari impartit per Jacques Derrida el 2002-2003, dedicat a analitzar els límits de la sobirania política en la tradició metafísica. Segons el filòsof francès, la bèstia i el sobirà encarnen les dues figures al·legòriques de la política que s’han situat històricament més enllà de la llei: la bèstia, que suposadament desconeix el dret, i el sobirà, el poder del qual es defineix precisament per la seva capacitat de suspendre el dret. Aquesta divisió ontoteològica produeix una sèrie d’oposicions binàries de gènere, classe, espècie, sexualitat, raça o discapacitat que estructuren relacions de dominació. D’una banda, la bèstia entesa com a animalitat, natura, feminitat, el sud, l’esclau, el lloc colonial, el subjecte no blanc, l’anormal. De l’altra, el sobirà que representa l’humà o fins i tot el que és sobrehumà, Déu, l’Estat, la masculinitat, el nord, el subjecte blanc i sexualment normal. Com es pot pensar la sobirania més enllà del poder? Com es pot produir sobirania qüestionant aquestes relacions de dominació?

Amb obres d’Efrén Álvarez, Ángela Bonadies i Juan José Olavarría, Peggy Buth, Martin Dammann, Ines Doujak i John Barker, Juan Downey, Edgar Endress, Oier Etxeberria, León Ferrari, Eiko Grimberg, Masist Gül (presentat per Banu Cennetoğlu i Philippine Hoegen), Ghasem Hajizadeh, Jan Peter Hammer, Geumhyung Jeong, Glenda León, Julia Montilla, Rabih Mroué, Ocaña, Genesis Breyer P-Orridge, Prabhakar Pachpute, Mary Reid Kelley, Jorge Ribalta, Hans Scheirl, Wu Tsang, Stefanos Tsivopoulos, Yelena Vorobyeva i Victor Vorobyev, Sergio Zevallos.

Comissaris: Hans D. Christ, Iris Dressler, Paul B. Preciado i Valentín Roma.
Exposició organitzada i coproduïda pel Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA) i el Württembergischer Kunstverein (WKV) Stuttgart.


Finançat per la German Federal Cultural Foundation

Comentaris

  • MACBA (Museo de Arte Contemporáneo de Barcelona)

    El dinero público se debe utilizar señor B. Marí, “en formas de colaboración que permitan desarrollar acciones culturales de calidad, abiertas y accesibles a la ciudadanía”. Y no un aspecto que refuerza su carácter excluyente.

    Ni siquiera me refiero a la monarquía y a los monárquicos, ellos sabrán si tienen
    que dar su opinión o no sobre la obra, ahora estoy haciendo alusión a las mujeres
    en general y a las feministas específicamente, porque nos callamos, esta escultura
    presentada en el MACBA con dinero público es misógina y con aspectos obscenos de zoofilia, además de antimonárquica

    En mi opinión, MACBA museo público de arte contemporáneo tiene que tener muy claro:
    Primero, debe repensar la idea del museo en sí, al servicio del gran publico ( de 1 a 101 años).
    Segundo, una implicación con el tejido local.
    Tercero, ser una institución transparente, tanto en sus políticas como en sus finanzas.

    Usuari
    anaparis
    Hota
    7:49
    Data
    22 mar. 2015
  • Creo que el dinero público no se debe utilizar solo para los que se quieren reir y mofarse de las personas e instituciones.
    Me parece de mal gusto, obscena y antimonárquica.
    No creo que esto sea arte contemporáneo y me ha decepcionado mucho que no se haya retirado la obra del rey Juan Carlos.

    Usuari
    trinidad
    Hota
    10:07
    Data
    24 mar. 2015

Informació per al visitant

MACBA AppExperimenta una visita diferent!

#BèstiaiSobiràParticipa a la conversa!

  • Afegeix al Recorregut

    Inicia sessió

    Per comentar o crear Recorreguts cal registrar-se. Encara no ho has fet? Registra't

  • Comparteix

    Per email

  • Comenta

    Inicia sessió

    Per comentar o crear Recorreguts cal registrar-se. Encara no ho has fet? Registra't

Continguts relacionats

Vídeos