Projectes en xarxa

Hibridacions i Contextos

Hibridacions i Contextos (http://hibridacions.net/) és un programa que té la voluntat d’articular projectes en xarxa entre els centres o espais d’art i les escoles o facultats d' art i disseny; entitats que són alhora distants en les seves activitats quotidianes, i properes en fites com són el foment de les relacions entre l’art, l’educació, el context i la connexió amb la societat.

El títol que rep aquest programa pretén orientar el com i en base a què s'articulen els projectes que s'hi despleguen. Mentre que el concepte d’hibridació ens remet a qüestions inter-, trans- o post- disciplinàries, el de context ens posiciona vers una localització concreta, una situació temporal específica i unes determinades interaccions socials que hi intervenen. Hibridacions i Contextos activa processos col·laboratius que es desenvolupen de manera anual en el període escolar que va de setembre a juny.

En aquesta primera edició, el MACBA ha col·laborat amb l'institut Celestí Bellera i la creadora Marta Galán. El projecte s'ha centrat en analitzar obres que utilitzen procediments performatius: pràctiques indisciplinades, sense codis definits, permeables a influències visuals, musicals, escèniques i també imatges i processos de la vida quotidiana, de la cultura popular i de l’activisme social o de gènere.

El dijous 5 de maig es va realitzar una acció, com a resultat del treball realitzat durant 2 mesos: CONNACTIONS: una performance col·lectiva a càrrec dels alumnes de Batxillerat Escènic

Apadrina el teu equipament

Aquesta iniciativa impulsa la col·laboració entre els grans equipaments culturals i els centres educatius (escoles bressol, infantil, primària i secundària) del barri del Raval, amb l’objectiu de desenvolupar projectes d'aula innovadors que s’adaptin a les diferents realitats de cada centre i passin a formar part del seu currículum acadèmic.

Es creen, així, xarxes de treball interactiu entre els equips docents dels centres i els serveis educatius dels equipaments culturals per tal de generar propostes fetes “a mida” i potenciar accions conjuntes adaptades a cada programació curricular.

Amb tot això es pretén també apropar l’alumnat del barri als grans equipaments culturals del Raval.

Característiques:
- Són projectes de llarga durada (un curs escolar, amb voluntat de continuïtat) vinculats específicament a un cicle, grup o classe.
- Les iniciatives s’inclouran dins del currículum acadèmic.
- Els grans equipaments culturals posen els seus recursos educatius a l’abast dels centres educatius.
-Els centres educatius assumeixen el compromís de fer un treball conjunt amb els serveis educatius dels grans equipaments culturals del barri.

Participants:
Grans equipaments culturals (GEC): CCCB, Filmoteca de Catalunya, Gran Teatre del Liceu, MACBA, Museu Marítim de Barcelona i Palau Güell.
Centres educatius: Escola Bressol Canigó, Escola Castella, Escola Collaso i Gil, Escola Drassanes, Escola Labouré, Escola Milà i Fontanals, Escola Rubén Darío, Escola Vedruna-Àngels, IES Milà i Fontanals i IES Miquel Tarradell.
Coordinació: Fundació Tot Raval en el marc del Raval Cultural i amb la col·laboració dels Serveis Educatius de Ciutat Vella.

El MACBA amb Magnet. Aliances per a l’èxit educatiu

Des de mitjans d’abril el MACBA col·labora amb Magnet. Aliances per a l’èxit educatiu, un programa que posa en contacte institucions científiques i culturals de referència amb centres educatius. El projecte, impulsat pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat i la Fundació Jaume Bofill, s’inspira en les magnet schools americanes i s’adapta per primera vegada al context català.

L’objectiu és oferir durant quatre anys un acompanyament molt directe en el projecte pedagògic dels centres de manera que el coneixement específic de la institució de referència (en aquest cas, l’art contemporani) impregni el dia a dia educatiu i incideixi en els processos d’aprenentatge. La intenció, tal com indica el nom, també és la d’exercir d’imant: aportar magnetisme a un determinat centre educatiu i permetre que sigui un referent en el seu camp.


Rere el MACBA. Retrat d'un museu, Institut Moisès Broggi (Barcelona), Cinema en curs 2015-2016.


Amb aquesta iniciativa, a banda d’introduir una innovació metodològica, es pretén augmentar la demanda de matrícules dels centres educatius triats i treballar coneixements específics (ara per ara, l’art, la ciència i comunicació) d’una manera pràctica.

El projecte ha començat com a fase pilot en tres escoles de primària i un institut de Barcelona, i s’anirà ampliant en els pròxims anys. Les institucions que participen en aquesta primera etapa, a banda del MACBA, són TV3 i l’Institut de Ciències del Mar. El MACBA col·laborarà directament amb l’Escola Josep M. de Sagarra i l’Institut Moisès Broggi.

Institut Moisès Broggi

Escola Josep M. de Sagarra

Continguts relacionats

Àudios

Enllaços

Vídeos

Creadors EN RESiDÈNCiA als instituts de Barcelona

Des del curs 2011-2012 el Departament de Programes Educatius del MACBA col·labora amb el projecte "Creadors EN RESiDÈNCiA als instituts de Barcelona", un programa de l'Institut de Cultura de Barcelona i el Consorci d'Educació de Barcelona, ideat en cooperació amb l'Associació A Bao A Qu.

"Creadors EN RESiDÈNCiA" té per objectiu apropar l'art a l'educació, un vincle que es construeix a partir del diàleg constant entre estudiants, professors i artistes. La singularitat de la proposta permet assistir de manera activa en la ideació i la realització d'una obra, seguint de prop les metodologies de treball dels creadors residents. Des dels processos propis de la creació contemporània, el projecte estimula tant l'experimentació artística com la innovació educativa, a més de generar nous models d'aprenentatge en contextos de participació col·lectiva.

La col·laboració amb el MACBA aporta eines d'aproximació al patrimoni artístic i estableix lligams entre el fons de la col·lecció permanent i l'experiència a l'aula a partir de visites específiques ideades conjuntament pels creadors i el Departament d'Educació del museu.

Continguts relacionats

Activitats

Enllaços