al

Pensar i ensenyar art: entre la pràctica i l'especulació teòrica
Seminari

En l'última dècada s'ha anat consolidant l'ús del concepte de «recerca artística» per referir-se no sols a la naturalesa del procés artístic, sinó també a una nova disciplina entre la pràctica artística i l'especulació teòrica. En el concepte de «recerca artística» s'hi percep, d'una banda, el desig d'associar el valor de l'art al del coneixement, que és al capdavall una de les principals divises del nostre sistema econòmic. D'altra banda, la recerca artística obeeix a la necessitat d'adaptar l'educació artística a les estructures cada vegada més homogènies, també a nivell global, del sistema d'educació superior, en el qual la recerca científica regna com a model indiscutit. En tercer lloc, la idea de la pràctica artística com a recerca està íntimament relacionada amb la pròpia evolució de l'art contemporani cap a la desmaterialització, que acosta el treball de l'artista a l'especulació teòrica.

Tanmateix, de quin tipus de recerca estem parlant quan parlem de «recerca artística»? En què consisteix? Quin és el seu mètode i d'on pren els models? Quines facultats mobilitza? Enfront dels qui defensen la validesa d'una recerca artística subjecta a determinades normes i susceptible de ser ensenyada, altres celebren precisament la capacitat de l'art per confondre i per desafiar les veritats establertes. Aquest seminari pretén establir un diàleg productiu al voltant d'aquestes qüestions, no sols amb l'objectiu de determinar la validesa del concepte de recerca artística, sinó també amb l'ambició d'explorar noves maneres de parlar –i per tant de pensar– sobre la complexitat del treball artístic.

Al voltant de la recerca artística

Programa

Divendres 9 d'abril, de 17 h a 21 h; dissabte 10 d'abril, de 10 h a 14 h

Divendres 9 d'abril, de 17 a 21 h
Guadalupe Echevarría, Jan Verwoert i Natascha Sadr

Dissabte 10 d'abril, de 10 a 14 h
Dora García, Tony Brown i Dieter Lesage

-
Participants

Tony Brown
Artista i director del programa de recerca a l'ENSBA de París; director acadèmic de la Parson School of Art and Design, Paris; conseller acadèmic de la Central Academy of Fine Art, Beijing
Com a artista ha desenvolupat sovint projectes que utilitzen recursos tecnològics (òptics, electrònics, informàtics o robòtics) per construir dispositius complexos que inclouen elements visuals, sonors, volumètrics i espacials, en relació amb un espai arquitectònic. Ha exposat tant a França com a l'estranger, i algunes de les seves obres formen part de col·leccions públiques, a França i al Canadà. Des del 1992 és director del programa de recerca a l'École Nationale Supérieure des Beaux-arts (ENSBA) de París.

Guadalupe Echevarría
Directora de l'ENSBA de Bordeus i comissària d'art
Ha estat comissària d'art contemporani al MNCARS de Madrid i a l'ICA de Boston. Ha realitzat exposicions i ha escrit nombrosos articles i textos per a catàlegs. El 1982 va crear el Festival de Vídeo (1982-1984) en el marc del Festival Internacional de Cinema de Sant Sebastià, on es van mostrar treballs pioners de creació audiovisual, incloent-hi videoclips. El 1983 va crear el Festival de Vídeo Musical de Vitòria. Actualment dirigeix l'École Nationale des Beaux-arts de Bordeus.

Dora García
Artista
L'obra de Dora García es caracteritza per la participació dels espectadors, als quals insta a adoptar una postura en relació amb qüestions èticament controvertides, exigint-los que es comprometin a examinar detalladament aquests temes i a reflexionar sobre la naturalesa institucional de l’entorn en què es du a terme el seu encontre amb les obres d'art. Ha presentat la seva obra, entre altres llocs, a Münster Sculpture Projects (2007), el pavelló d'Espanya a la Biennal de Venècia (2011) i la documenta de Kassel (2012).
Dieter Lesage
Filòsof i crític
Va estudiar Filosofia a la Université Catholique de Lovaina i a l'EHESS de París. És coordinador del departament d'arts performatives i audiovisuals del RITS Erasmushogeschool de Brussel·les. Forma part del consell de redacció de les revistes Afterall (Londres-Sevilla-Anvers) i Art & Research (Glasgow) i és membre fundador de la Society of Artistic Research (Berna). Ha editat amb Kathrin Busch el llibre A Portrait of the Artist as a Researcher. The Academy and the Bologna Process (MuHKA, Anvers, 2007); i és coautor amb Ina Wudtke de Black Sound White Cube (Viena, 2010, en premsa). Viu a Berlín.

Natascha Sadr Haghighian
Artista
Ha treballat diferents formats com el vídeo, la performance, el computer art i el so, tant individualment com en col·laboració, sempre al voltant de preocupacions sociopolítiques. Viu a Berlín. Enlloc d'oferir altres dades biogràfiques, l'artista prefereix adreçar el lector a www.bioswop.net, una plataforma online creada per ella on els artistes i els gestors culturals poden prestar i intercanviar les dades dels seus curricula.

Jan Verwoert
Crític i historiador de l'art
Ensenya al Piet Zwart Institute de Rotterdam i al Royal College of Art de Londres. Editor de frieze, escriu també per a Afterall i Metropolis M, entre altres revistes. El 2006 va publicar el llibre Bas Jan Ader — In Search of the Miraculous (Afterall Books/MIT Press). Viu a Berlín.

Programes públics MACBA
Tel. 93 481 46 81
programespublics [at] macba [dot] cat


Continguts relacionats

Activitats

Àudios

Beyond knowledge production: Tapping into the zone of sentience
Undoing the researched
Más mística que racionalista, alcanza verdades que la lógica no puede alcanzar
El pozo sin fondo
Portfolio + Supplement. Artistic Research and the Doctorate in the Arts», llegit per Marta García
Inferior form of knowledge
Portfolio + Supplement. Artistic Research and the Doctorate in the Arts», llegit per Marta García
Inferior form of knowledge
Undoing the researched
Beyond knowledge production: Tapping into the zone of sentience
El pozo sin fondo
Inferior form of knowledge
Portfolio + Supplement. Artistic Research and the Doctorate in the Arts», llegit per Marta García
Son[i]a #103. Natascha Sadr Haghighian
13.05.2010