Taller a càrrec de Alain Depocas

El projecte DOCAM (Documentació i conservació del patrimoni de les arts multimèdia) va rebre l’encàrrec d’estudiar els factors que amenacen el patrimoni de les arts tecnològiques i de proposar solucions i eines que permetin als artistes, col·laboradors, professionals de museus i col·leccionistes de documentar i conservar millor aquest patrimoni. Les causes de la seva fragilitat són nombroses i diverses. Destaca de manera especial el fet que les tecnologies utilitzades en aquestes obres d’art es tornen obsoletes com més va més ràpid. Aquesta obsolescència ens porta a estudiar novament els factors que defineixen l’autenticitat i integritat de les obres dels nous mitjans i a observar que es basen en mitjans variables. Per tot això, és evident que l’essència d’una obra dels nous mitjans no rau tant a la materialitat dels components com a la seva conducta i els efectes que genera.

Aquest taller no proposarà «receptes multiús» ni se centrarà en solucions tècniques, sinó que presentarà allò que ha d’aconseguir un model de documentació i per què. El taller es basarà en l’experiència de la Fundació Daniel Langlois pel que fa al recull de documentació sobre pràctiques artístiques tecnològiques, i també en mètodes de relació, indexació i difusió d’aquests documents. Així mateix, farem servir el model de documentació DOCAM, de creació recent, i altres recursos elaborats per aquesta aliança per a la recerca durant els seus cinc anys d’existència.

Els investigadors del DOCAM també han fet una guia de conservació, la qual conté nombroses recomanacions i eines, com ara l’«arbre de decisions», amb l’objectiu d’ajudar els restauradors d’obres d’art tecnològiques a formular totes les preguntes necessàries i conèixer amb profunditat els problemes d’una obra d’art específica abans de començar a escollir les estratègies de conservació adequades.

Així mateix, presentarem altres eines i recursos creats mitjançant el projecte de recerca DOCAM. Algunes de les principals produccions del DOCAM són una eina terminològica, una línia cronològica de tecnologies i una guia de catalogació. Totes aquestes eines i recursos són obra d’un equip de professionals de museus, professors i estudiants de les universitats i centres de recerca participants, com ara el Centre de Recerca i Documentació (CR+D) de la Fundació Daniel Langlois. També es presentaran altres iniciatives de recerca en què ha participat la Fundació Daniel Langlois, com ara la Variable Media Network.

Alain Depocas dirigeix el Centre de Recerca i Documentació (CR+D) de la Fundació Daniel Langlois des del 1999. Com a tal, és responsable d’un recull documental que abraça la història, les obres i les pràctiques relacionades amb les arts multimèdia, electròniques i digitals. També ha creat una base de dades per gestionar la col·lecció i altres dades pertanyents als àmbits d’interès del CR+D, com ara l’art tecnològic, i és l’editor del web de la Fundació Daniel Langlois. Entre el 2005 i el 2010 ha dirigit un projecte de recerca ambiciós sobre la documentació i conservació del patrimoni de les arts multimèdia (DOCAM), en el marc del qual s’han creat diverses eines i recursos, com ara una línia cronològica de tecnologies i un model de documentació adaptat a l’art tecnològic.

Amb la col·laboració de Taxonomedia


Programa

Dimarts, 1 de juny d'11 a 14 i de 16 a 18.30 h
Programes públics MACBA
Tel. 93 481 46 81
programespublics [at] macba [dot] cat

Continguts relacionats

Activitats

Àudios

Arts mediatiques, stratégies de documentation et conservation: le projet DOCAM